Tuesday, July 20, 2010

MencaRi Rezeki di Hujong MinggU

pade hari sbtu yg lalu ntah sabtu bile2 ntah, kami skeluarge tlah pulang ke kg..ini adelah kerane saye perlu menghadirkan diri ntuk intbiu ...hee...smase intbiu sdang blangsung, cik supyan tlah ngambik ksempatan ntuk mncari rezki dgn care mmancing...leh plak ek...tpakse la aku nunggu lame sket kat tengah panas kt luo yard nun..huuhuu...seb bek abah mntue sudi ambek den..

ank2 tggal kt mak kt pntai remis...buleh la aku bronggeng...oleh kerane nunggu cik supyan lame sgt, aku pon bertindak ntuk trut same mncari rzeki...hee...cari kepah jom..
ni sampel kepah nyer..care2 untuk mencari kepah adelah seperti berikot:
1. bawak cangkol ke sabit ke pisau ke atau objek besi ke tepi pantai joyah gune sabit
2. garu2 kan @ toreh tanah/pasir kt gigi air dgn objek besi tersebot
3. kang kalo ade rase mcm bnde tsangkot kt objek besi tu, sile berenti
4. stelah brenti, korek la sket pasir ntuk kuarkan bnde yg tersangkut td..
5.tada...jumpe la kepah..sile lihat anak panah merah di atas

kengkadang tu bukan kepah yang sangkot pon...kulit2 kerang jek...kalo terjadi yang sedemikian, arap bersabor lah yek..tapi hangen la jugak..

mase g cari kepah tu, nelayan2 tegar [cik supyan bersame tman2nyer] dah nak balik dah..gambor ini buktinyer..
dengan banggenyer cik supyan nunjukkan hasil tangkapan beliau...baju kunin tu adelah pa'an, member seopis cik supyan..xbleh amik gambo lelebih, laki orang tu..hee...mamat ni hangen sbb tlepas ikan siakap anggaran 2 kilo cenggitu...sian...

oh ye, n3 ini adelah episod 1 dari episod yang lepas..buleh pulok episod 01 ditaip kendian..

10 comments:

  1. kalo kepah tu dapat tangkap, buat masak apa??
    masak hot & spicy ka original recipe??

    ReplyDelete
  2. sanggup tu demi mancing x amik bininyer blk dr intebiu...kui3 xpe lunch leh mkn ikan fresh...sokak sokak...hekhek

    ReplyDelete
  3. ini episod the chronicle. buleh?

    ReplyDelete
  4. woih ! takkan gi cari kepah pakai baju interview ?

    ReplyDelete
  5. sz | m.s.s: yeah..fresh!!!mari mari makang..

    blurr33:wat msk blackpepper..heh...rbus jek...xpon tumis bwg putih/merah, msuk cili blend, sos tiram sket..msuk kepah...siap...jmput2 mkn..

    mrs.ecam:xde maknenyer...ikan tu bg kt member die yg kciwa xdapek ikan..so lunch ktorg bli jek..huk..

    cinta : buleh jugak..ngeh..ngeh..

    ReplyDelete
  6. touya: eh, buleh hape...baru ar kepah tpikat..hek..

    gismo82: kepah kt ctu pndai dengki, kalo aku g kepah xbnyk..kalo mak mntue aku g, kpash mcm bnyk sket..menci btoi..

    ReplyDelete
  7. nak kepah fresh! nak!...haha....wish 1 day dpt korek sndiri....

    ReplyDelete
  8. Suhami : jom p kg hubby i..makan kat situ pon boley..

    ReplyDelete

anything 4 me?